Gdyby szczęścia można było dotknąć, pod ręką poczułabym...
Gdyby szczęściu można namalować portret, namalowałabym...
Zapoznaj się z definicją słowa szczęście (kliknij) i jego określeniami
Zastanów się: czy potrafisz powiedzieć, czym było szczęście dla bohaterów omawianych przez nas w klasie siódmej lektur (""Balladyny", "Świtezianki", cz. II "Dziadów" , "Opowieści wigilijnej", "Śmieci pułkownika")?
Szczęście może kojarzyć się z drugim człowiekiem, odpoczynkiem, zdrowiem, pieniędzmi, rodziną, kontaktem z naturą... Mówimy o nim, piszemy, myślimy, marzymy.
Małgorzata Baranowska napisała książkę pod tytułem "Szczęście codzienne". Jej fragment znajduje się w naszym podręczniku na stronie 199.
Proszę o przeczytanie tekstu i zastanowienie się:
- co jest jego tematem? (o czym mówi?)
- co jest powiedziane na temat głównego zagadnienia?
Można zauważyć, że nie jest to tekst literacki - przekazuje bowiem informacje, nie tworzy świata fikcyjnego. Jest zbudowany tak, by każdy czytelnik zrozumiał, skąd wzięła się myśl podsumowująca rozważania autorki.
Zapiszmy w zeszycie poniższą notatkę:
17 marca 2020 r.
Temat: Czym jest szczęście? - streszczamy tekst nieliteracki
Streszczenie tekstu nieliterackiego:
Tekst skupia się na tym, w jaki sposób ludzie rozumieją ten stan i z jakich powodów czują się szczęśliwi bądź nieszczęśliwi.
Autorka dowodzi, że odczuwanie szczęścia ma związek wyłącznie z życiem wewnętrznym konkretnej osoby.
Streszczenie – przekształcenie tekstu polegające na jego skróceniu przy zachowaniu z najważniejszych treści
Streszczenie tekstu nieliterackiego powinno uwzględnić pytania
- o czym mówi tekst?
- co na temat poruszanego zagadnienia zostało w tekście powiedziane.
------------------------------
(koniec notatki)
Przypominam, że w środę (prostuję pomyłkę: oczywiście w czwartek) rozpoczynamy omawianie zaplanowanej lektury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz